Sport in Romania? Crizele gestionate prost, prevad dezastrul iminent!

  • 0

Sport in Romania? Crizele gestionate prost, prevad dezastrul iminent!

Tags : 

Se implinesc in curand 7 luni de la intrarea in starea de urgenta care a generat o criza in toate domeniile, provocand mari probleme de ordin financiar in toata lumea.

Bineinteles sportul nu a scapat neafectat, fiind unul dintre domeniile cele mai rau lovite de masurile de suspendare a activitatii si limitele impuse prin regulile de distantare sociala. In Romania, aceasta criza este mult mai profunda decat in alte state. Lipsa de experienta a celor care pastoresc sportul in Romania in aceasta perioada, genereaza o criza din care cu greu ne vom reveni.

Ce s-a intamplat in alte state?

  • Au fost alocate ajutoare financiare, inca din luna martie. Cluburile sportive au primit in conturi, fonduri guvernamentale sub forma de ajutor pentru activitate (chirii, utilitati si alte cheltuieli de functionare);
  • Au fost efectuate modificari  care sa creeze cadrul legislativ cu derogari de la acte normative, pentru plata contractelor sportivilor intr-un cuantum cuprins intre minim 1500-3000 euro/usd, dar cu reesalonarea diferentelor pana la valoarea totala contractata, pentru perioada urmatoarelor 12 luni;
  • Au fost asigurate conditiile de continuare a pregatirii (antrenamente), pentru sportul de performanta;
  • Cu toate ca in primele doua luni au fost interzise competitiile cu spectatori, incepand cu luna iunie au fost reluate competitiile cu spectatori in tribune in multe state (vezi Germania, Franta, Cehia, alte state);

Ce s-a intamplat in Romania?

  • Nu a fost alocat nici un ajutor financiar pentru activitatea cluburilor sportive. Doar au fost amanate la plata, facturile si cheltuielile cu chiria si utilitatile. Din pacate, furnizorii de servicii notifica cluburile sportive amenintandu-le cu deconectarea. Activitatea suspendata a condus la neincasarea veniturilor proprii si automat la imposibilitatea platii facturilor;
  • Deasemenea, sunt facturate chiriile cu bazele sportive (MTS, MEC si primariile pretind ca ,,nu sunt stabilite norme pentru a nu emite facturi in aceasta perioada” chiar si penalitati la neplata acestora)! Daca activitatea este suspendata in aceasta perioada, nu s-au desfasurat activitati sportive de nici un fel, cum poti factura niste servicii inexistente?;
  • A fost asigurat prin masura somajului tehnic, un venit minim in valoare de maxim 75% din salariul mediu brut pe economie pentru sportivii si tehnicienii cu CIM sau CAS. Nu a fost insa stabilit si cadrul legal pentru esalonarea diferentelor pana la valoarea totala contractata, pentru urmatoarele 12 luni. Singurii care si-au permis sa plateasca integral contractele, au fost cateva structuri sportive din Liga1 de Fotbal. Cei mai multi sportivi care aveau un CAS cu valoarea indemnizatiei sportive ,,0” (dar primeau drepturile cuvenite conform HG 1447/2007), nu au primit indemizatii de efort si hrana in aceasta perioada, veniturile lor fiind ZERO;
  • Masura de a aloca 41,5% din valoarea salariului de baza celor care se intorc la munca din somaj tehnic, nu functionaeaza! Suntem in luna septembrie si banii pentru lunile iunie, iulie si august nu au fost transferati in multe judete;
  • Masurile promise a fi luate din fondurile europene, au devenit o himera. Suntem la sfarsitul lunii septembrie si inca nu avem procedurile finale. Mai mult decat atat, desi UE a subliniat faptul ca aceste fonduri sunt alocate mentinerii locurilor de munca si sprijinirii agentilor economici recomandand proceduri simple,  la noi metodologia de alocare de fonduri este atat de complicata si conditionata de ,,n” factori inventati, incat este imposibil de accesat acesti bani! Ca fapt divers, Germania aloca 28.5% din PIB pentru masurile de combatere a efectelor pandemiei de COVID 19, iar Romania …2%!
  • Ne-am zbatut in lunile aprilie, mai si iunie si am reusit ca structurile sportive sa intre pe lista entitatilor eligibile in programul IMM Invest. Din pacate, totul s-a blocat la banci, care nu vor sa dea credite. Desi structurile sportive cu activitate economica sunt asimilate ca IMM uri, multe banci pretind ca …,,nu avem metologii de finantare pentru aceste entitati”! In concluzie, garantia pe care statul o acorda, este inutila!

Din pacate, sportul romanesc traieste intr-un mare paradox. Desi avem in Registrul Structurilor Sportive numarul cel mai mare al structurilor sportive de drept privat, ponderea banilor din sportul romanesc este regasita…la  structurile sportive de drept public care sunt intr-un numar foarte mic.

Ce concluzii tragem?

  • Desi sunt foarte clare prevederile legislatiei internationale in ceea ce priveste sportul, in Romania sunt incalcate flagrant principiile egalitatii de sanse si autonomiei in sport;
  • In fapt, nu exista egalitate de sanse! Structurile de drept privat nu pot concura pe picior de egalitate cu structurile de drept public. Aceasta doar pentru simplul motiv ca cele din urma, traiesc exclusiv din bani publici (si nu foarte putini) punand intr-un mare con de umbra structurile de drept privat care nu au parghii lucrative: legea sponsorizarii si prevederile Codului Fiscal privind mecanismul sponsorizarii, mecenatul finantarea programelor sportive. Practic, desi exista un cadru legislativ de finantare a programelor sportive, autoritatile administratiilor publice nu respecta legislatia si nu vor sa finanteze aceste programe initiate de structurile sportive de drept privat!
  • Structurile de drept public, mai ales cele subordonate primariilor, nu au politici de marketing si management performant! Asta pentru ca sunt conduse politic. Desi acest lucru este interzis de toate regulamentele internationale din sport, in Romania imixtiunea politicului in actul managerial sportiv, a devenit o obisnuinta!

Am propus inca din luna mai, un pachet de masuri pe termen scurt, care ar conduce la mentinerea locurilor de munca din sportul privat si rezolvarea problemelor stringente de plata a chiriilor si facturilor de utilitati:

Măsura Scop/Ţintă Cine răspunde Căi de materializare Termen limită
Alocarea de fonduri financiare derulate prin autoritațile administrației publice centrale pentru compensarea sumelor neȋncasate ca venituri proprii, ȋncepȃnd cu data intrării ȋn starea de urgență Ajutor financiar acordat tuturor structurilor sportive de drept public, instituțiilor subordonate cu activitate ȋn sport (complexe sportive naționale, unități de cazare şi masă, Institutul Național de Medicină Sportivă, Institutul Național de Cercetare ȋn Sport, cabinete de medicină sortivă, alte entități), cluburile sportive subordonate MTS, MEC, MAI, MAPN, MTransporturilor. Comisia Specială Pentru Sport din Camera Deputaților

 

Ministerul Finanțelor

MTS

MEC

MAI

MAPN

MTransporturilor

Proiect legislativ inițiat de Comisia Specială pentru Sport din Camera Deputaților

 

*Fondurile financiare vor fi alocate de Ministerul de Finanțe tuturor ministerelor enumerate care levor distribui către instituțiile publice subordonate

15.09.2020
         
Alocarea de fonduri financiare derulate prin Ministerul Tineretului şi Sportului pentru compensarea sumelor neȋncasate ca venituri proprii, ȋncepȃnd cu data intrării ȋn starea de urgență de către structurile sportive de drept privat Ajutor financiar acordat structurilor sportive de drept privat, a căror activitate a fost suspendată odată cu intrarea ȋn starea de urgență, pentru următoarele capitole de cheltuieli:

–          Chirie baze sportive, sedii sociale şi birouri administrative;

–          Facturi de utilități şi servicii necesare funcționării de ordin administrativ: energie electrică, gaz, servici apa-canal, telefonie şi internet, alte servici;

–          Cheltuieli de ȋntreținere şi igienizare a infrastructurii sportive;

–          Cheltuieli de implementare a măsurilor specifice menținerii igienei, dezinfecției precum şi achizitionarea de materiale specifice (măşti, mănuşi, viziere, termometre, alte materiale);

Comisia Specială Pentru Sport din Camera Deputaților

 

Ministerul Finanțelor

MTS

Direcțiile Județene Pentru Sport şi Tineret/Direcția Pentru Sport şi Tineret a Municipiului Bucureşti

 

Proiect Legislativ inițiat de Comisia Specială pentru Sport din Camera Deputaților

 

ATENȚIE! Trebuie acordate derogări de la prevederile  Legii 350/2005 privind finanțarea nerambursabilă şi a celor privind ajutorul de stat!

 

Ordin de Ministru al TS pentru programul sportiv ,,Programul de Acordare de Sprijin Financiar Structurilor Sportive Private afectate de Criza COVID19’’;

 

Ordin de Ministru al TS de modificare şi     completare a OM 664/2018 privind finanţarea din fonduri publice a proiectelor şi programelor sportive (noul program sportiv trebuie sa devină P6 ,,Programul de Acordare de Sprijin Financiar Structurilor Sportive Private afectate de Criza COVID19’’. ATENȚIE! Acest OM 664 trebuie corelat cu ultimile modificări legislative apărute odată cu noul Cod Administrativ. Proiectul este scris ȋn Pactul Național pentru Sport!

 

 

*Fondurile financiare vor fi alocate de Ministerul de Finanțe către MTS şi derulate prin  Direcțiile Județene Pentru Sport şi Tineret/Direcția Pentru Sport şi Tineret a Municipiului Bucureşti pentru structurile sportive de drept privat/asociațiile județene/ale Municipiului Bucureşti pe ramură de sport.

 

15.09.2020
Alocarea de fonduri publice locale ȋn cuantum de minim 3% din bugetul anului 2020, de către autoritățile administrației publice locale pentru finanțarea programelor sportive Scopul este cel de ajutor acordat  entitățile sportive de pe raza unității administrativ teritoriale,  listate la art. 18^1 alin 2 din Legea 69/2000 a Educației Fizice şi Sportului,  pentru reȋnceperea activităților sportive  ȋncepȃnd cu data ridicării măsurii de suspendare a activității ca urmare a crizei de COVID 19. Comisia Specială Pentru Sport din Camera Deputaților

 

Autoritățile administrației publice locale

Proiect Legislativ inițiat de Comisia Specială pentru Sport din Camera Deputaților

ATENȚIE!

1.       Măsura trebuie să folosească sintagma ,,finanțeaza programele sportive’’ pentru a nu fi interpretată ca o optiune!

2.       Trebuie acordată aceeaşi derogare de la prevederile  Legii 350/2005 privind finanțarea nerambursabilă şi a celor privind ajutorul de stat!

3.       Trebuie acordată derogarea pentru Consiliile Locale /Primăriile de Sector ale Municipiului Bucureşti de la prevederile Codului Administrativ privind ,,ȋmputernicirea expresă din partea Consiliului General al Municipiului Bucureşti pentru finanțarea acestor programe’’. D

Notă: această prevedere va acorda posibilitatea ca Consiliile Locale de Sector să implementeze ca şi celelalte autorități deliberative din țară, ȋn maxim 30 de zile, această măsură! Fără această prevedere se va ȋntȃrzia şi pȃnă la 3-4 luni implementarea!

15.09.2020

La solicitarea noastra catre MTS si Guvernul Romaniei prin care a cerut sa ni se explice si sa prezinte ce masuri preconizeaza a fi luate in acest sens, am primit un raspuns care nu cred ca are nevoie de nici un comentariu: ,,pe termen mediu, vor fi alocate 180 mil euro in perioada 2021-2027 si …metodologia este in aprobare la Consiliul Concurentei!

Serios? Si pana atunci avem voie sa intram in faliment! Nu!?

 

 


Leave a Reply